Programmes d'études
C.SPÉC.: Swarm Intelligence

Programmes d'études
C.SPÉC.: Swarm Intelligence
Programmes d'études
Détails et horaire du cours
Légende
Cours de jour
Cours de soir
Cours en ligne
Certificats et microprogrammes de 1er cycle
Baccalauréat (formation d'ingénieur)
Études supérieures
INF6953ME
C.SPÉC.: Swarm Intelligence
Nombre de crédits :
3 (3 - 1.5 - 4.5)
Les chiffres indiqués entre parenthèses sous le sigle du cours, par exemple (3 - 2 - 4), constituent le triplet horaire.
Le premier chiffre est le nombre d'heures de cours théorique par semaine (les périodes de cours durent 50 minutes).
Le second chiffre est le nombre d'heures de travaux dirigés (exercices) ou laboratoire, par semaine.
(Note : certains cours ont un triplet (3 - 1.5 - 4.5). Dans ce cas, les 1,5 heure par semaine sont des laboratoires qui durent 3 heures mais qui ont lieu toutes les deux semaines. À Polytechnique, on parle alors de laboratoires bi-hebdomadaires).
Le troisième chiffre est un nombre d'heures estimé que l'étudiant doit investir de façon personnelle par semaine pour réussir son cours.
Le premier chiffre est le nombre d'heures de cours théorique par semaine (les périodes de cours durent 50 minutes).
Le second chiffre est le nombre d'heures de travaux dirigés (exercices) ou laboratoire, par semaine.
(Note : certains cours ont un triplet (3 - 1.5 - 4.5). Dans ce cas, les 1,5 heure par semaine sont des laboratoires qui durent 3 heures mais qui ont lieu toutes les deux semaines. À Polytechnique, on parle alors de laboratoires bi-hebdomadaires).
Le troisième chiffre est un nombre d'heures estimé que l'étudiant doit investir de façon personnelle par semaine pour réussir son cours.
Département :
Génies informatique & logiciel
Préalable(s) :
Corequis :
Notes :
Responsable(s) :
À venir
Description
This course covers a wide range of topics in swarm intelligence, including mathematical, computational, and biological aspects. The course is organized in four parts. In the first part, the students will learn about complex systems and the basic concepts of self-organization, such as positive and negative feedback, symmetry breaking, and emergence. The second part concerns several types of network models, such as information cascades, epidemics and voting. The course shows a collection of self-organized systems in nature, finance, and technology as an example of these concepts. The third part is dedicated to swarm robotics, and will cover common swarm algorithms for task allocation, collective motion, and collective decision-making. The fourth and final part covers optimization algorithms inspired by swarm intelligence, namely ant colony optimization and particle swarm optimization. The course considers both theory and practice: students will be implementing the algorithms discussed in class. The final project will involve working on a research problem in swarm robotics, on which the students will have to produce a demo and a research paper.
This course covers a wide range of topics in swarm intelligence, including mathematical, computational, and biological aspects. The course is organized in four parts. In the first part, the students will learn about complex systems and the basic concepts of self-organization, such as positive and negative feedback, symmetry breaking, and emergence. The second part concerns several types of network models, such as information cascades, epidemics and voting. The course shows a collection of self-organized systems in nature, finance, and technology as an example of these concepts. The third part is dedicated to swarm robotics, and will cover common swarm algorithms for task allocation, collective motion, and collective decision-making. The fourth and final part covers optimization algorithms inspired by swarm intelligence, namely ant colony optimization and particle swarm optimization. The course considers both theory and practice: students will be implementing the algorithms discussed in class. The final project will involve working on a research problem in swarm robotics, on which the students will have to produce a demo and a research paper.